Wednesday, August 12, 2009

mana lebih baik? -palestin mode

lg 2 bulan nk final.hohohooho

sebenarnya entry kali ni jz nk share pengalaman seorang kawan berkaitan kutipan duit atau cara kita membantu palestin. peristia ini berlaku beberapa tahun lepas di malaysia. nk kata lawak, boleh tahan la, tp ade something yg boleh kita belajar dari situ. ceritanya begini:

seorang pendakwah dari palestin, dtg ke salah sebuah masjid di selangor memberi ceramah kesedaran pasal palestin. ceramahnya itu selama dua jam, kehadiran jemaah dalam 10 saf.
penceramah tu berbahasa arab dan memerlukan translator utk translate ape yg die ckpkan.
so, selama dua jam, hanya lbh kurang setengah jam sahaja yg dia guna untuk berucap, baki lagi 1setengah jam digunakan oleh translator (dengar-pening2 sket- translate) dan sesi soal jawab (org tanya soalan-pening2 sket-translate kepada penceramah-penceramah bg jawapan-translator pening2 sket-translate kepada org ramai akan jawapan penceramah).

kawan yg menghadairi majlis tu kata, mmg 'feel' dan zaukkk (sambil menunjukkan ke arah dada) bila dgr ceramah ni, tmbh plak dari orang palestin sendiri. selepas majlis tamat, org ramai pakat sedekah ke tabung palestin yang disediakan. kawan ckp, sorang bg dalam rm10, kalu 50 yg dtg, dh dpt rm5000. bagus kn :)

pastu kawan sy ni pn cerita la kt pak dia perihal ceramah ni. nk taw apa respon pak kawan sy tu? hehe. ini responnya:
kita buat majlis, panggil org palestin mai suma, mmg baguih. tp, kita kena tanggung tiket flight dia, pi balik, dh sebelas ribu ringgit. pastu kena sediakan tempat tinggal kt dia, makan minum minum semua, bawak dia ke tempat2 lain semua, dh brapa banyak yg kita belanjakan?
pastu kita bg pulak rm5000 kt dia bawak palestin. bukan ka lagi baek kalau kita gunakan duit untuk tampung perbelanjaan dia ke sini, pastu bank in terus ke bank di palestin (atau bg kt aman palestin ke), dpt terus duit berbelas ribu ringgit tu kt org palestin, plus duit kutipan derma yg kita jalankan sepanjang tahun.

pikir2 balik, betol gk tu. think simple.
jangan buat benda fancy sgt, nti kang, apa yg kita curahkan xsetimpal dengan hasilnya :0

papepn, aku kena masak untuk 60 org sabtu ni utk majlis welcoming mara junior. arghhhh:p
ya Allah, berikanlah aku bantuan dan kekuatan...amin

No comments: